Anulowanie faktury

W ustawie o VAT nie ma żadnych adnotacji dotyczących anulowania faktur. Ustawa ta określa jedynie przypadki, w których przedsiębiorcy zobligowani są do wystawienia faktury lub noty korygującej.

Organy podatkowe dopuszczają jednak możliwość anulowania faktury. Jest to jednak możliwe tylko w dwóch przypadkach:

1. faktura dokumentuje czynność niedokonaną – nie doszło jeszcze do wykonania usługi ani wydania towaru,

2. faktura nie została jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego – nie została jeszcze dostarczona kontrahentowi a wystawca posiada zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu.

Anulowanie faktury nie jest równoznaczne z poprawieniem błędów. Korekty dokonuje się poprzez wystawienie faktury lub noty korygującej.

Na anulowanym dokumencie należy zamieścić adnotację „anulowano” wraz z datą i podpisem osoby upoważnionej, należy również przekreślić treść faktury. Jeśli faktura ta została ujęta w deklaracji VAT przedsiębiorca może sporządzić jej korektę i obniżyć kwotę podatku do zapłaty.