Co zrobić, gdy brakuje faktury?

Prowadząc Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów (PKPiR) należy pamiętać o tym, iż każdorazowe nabycie materiałów bądź towarów musi zostać zewidencjonowane w momencie ich otrzymania, bądź zaraz po tym fakcie. Jednak zdarzają się sytuacje, że wraz z dostawą danych materiałów bądź towarów, nie otrzymujemy faktury. Wówczas zapis w prowadzonej księdze podatkowej musi zostać sporządzony w oparciu o opis otrzymanej dostawy, w którym powinny zawierać się informacje takie, jak:
- nazwa firmy/imię i nazwisko dostawcy,
- adres dostawcy,
- ilość, rodzaj oraz wartość towaru/materiału,
- datę doręczenia dostawy,
- podpis osoby, która odebrała dostawę.

Opis sporządzony w ten sposób może stanowić dowód zakupu, a następnie musi zostać dołączona do otrzymanej faktury. W sytuacji, gdy wystąpią różnice pomiędzy fakturą, a sporządzonym opisem, należy ją zewidencjonować w dniu dostarczenia faktury. Następnie, gdy właściwa faktura zostanie nadesłana w miesiącu dostawy, wówczas w tym samym miesiącu należy dokonać zapisu w księdze. Z kolei jeśli faktura nie zostanie dostarczona w tym samym miesiącu, w którym odbyła się dostawa, operacja musi zostać zaksięgowana jedynie na podstawie sporządzonego opisu.