Księgowość pełna


Pełna księgowość to forma prowadzenia rachunkowości finansowej, która obowiązuje w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkach akcyjnych, komandytowo-akcyjnych, komandytowych oraz przedsiębiorstwach, których przychód przekroczył 1 200 000 euro.

Pełna księgowość wymaga prowadzenia ksiąg rachunkowych, składających się z następujących elementów:
-dziennika,
-konta księgi głównej,
-konta księgi pomocniczej,
-zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz kont pomocniczych,
-wykazu składników aktywów i pasywów.

Obowiązek prowadzenia księgowości pełnej zazwyczaj odbierany jest bardzo negatywnie z powodu wielu niedogodności z nim związanych. Wiąże się on z wysokimi kosztami prowadzenia ksiąg rachunkowych, skomplikowanym i rozbudowanym systemem ewidencji gospodarczej oraz koniecznością stosowania się do licznych wymogów narzucanych przez ustawę o rachunkowości.
System ten ma jednak także kilka zasadniczych zalet, które w znacznym stopniu upraszczają kierowanie firmą. Należy do nich możliwość przeprowadzania analizy finansowej, bieżąca kontrola stanu finansowego oraz sposobność ustanowienia własnej polityki rachunkowości.