W jaki sposób rozliczyć zaliczkę?

Zaliczka stanowi potwierdzenie akceptacji oferty. Jest również sygnałem do zrealizowania określonego zlecenia. Jak jednak rozliczyć otrzymaną zaliczkę?

W pierwszej kolejności należy rozróżnić zaliczkę od zadatku. Oba te terminy oznaczają wartości wpłacone na poczet realizacji przyszłej umowy sprzedaży. Zazwyczaj są wliczone w cenę towaru lub usługi. Różnice pomiędzy tymi pojęciami widoczne są przede wszystkim w momencie gdy umowa nie zostanie zrealizowana. Zaliczkę bowiem zwraca się stronie która ją wpłaciła. Zadatek z kolei stanowi zabezpieczenie w przypadku niewywiązania się z umowy. Jeżeli strona która wpłaci zadatek nie wywiąże się z umowy wówczas straci zapłacony zadatek.

Z myślą ustawy o podatku dochodowym otrzymana bądź wpłacona zaliczka nie stanowi przychodu ani kosztu uzyskania przychodów. Jeżeli przedsiębiorca otrzyma zaliczkę w wysokości 100% zamówienia wówczas zaliczka traktowana jest jako pełne rozliczenie transakcji.

Przedsiębiorca, który ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do każdej otrzymanej zaliczki powinien wystawić paragon.