W jaki sposób rozliczyć zaliczkę?
Zaliczka stanowi potwierdzenie akceptacji oferty. Jest również sygnałem do zrealizowania określonego zlecenia. Jak jednak rozliczyć otrzymaną zaliczkę?W pierwszej kolejności należy rozróżnić zaliczkę od zadatku. Oba te terminy oznaczają wartości wpłacone na poczet realizacji przyszłej umowy sprzedaży. Zazwyczaj są wliczone w cenę towaru lub usługi. Różnice pomiędzy tymi pojęciami widoczne są przede wszystkim w momencie gdy umowa nie zostanie zrealizowana. Zaliczkę bowiem zwraca się stronie która ją wpłaciła. Zadatek z kolei stanowi zabezpieczenie w przypadku niewywiązania się z umowy. Jeżeli strona która wpłaci zadatek nie wywiąże się z umowy wówczas straci zapłacony zadatek.
Z myślą ustawy o podatku dochodowym otrzymana bądź wpłacona zaliczka nie stanowi przychodu ani kosztu uzyskania przychodów. Jeżeli przedsiębiorca otrzyma zaliczkę w wysokości 100% zamówienia wówczas zaliczka traktowana jest jako pełne rozliczenie transakcji.
Przedsiębiorca, który ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do każdej otrzymanej zaliczki powinien wystawić paragon.