Pełna księgowość - zakładowy plan kont (ZPK)

Firmy prowadzące pełną księgowość, mają prawo do ustalenia własnej polityki rachunkowości. Dotyczy ona między innymi ustalenia metod wyceny aktywów i pasywów, określenia roku obrachunkowego czy opracowania zakładowego planu kont. Możliwość ta stanowi zaletę pełnej księgowości i umożliwia firmie dostosowanie prowadzenia rachunkowości do swojej specyfiki.

Jedną z możliwości jest opracowanie zakładowego planu kont, czyli wykazu wszelkich prowadzonych w jednostce kont księgowych. Sporządzenie go należy do obowiązków kierownika, jednak nie musi on tym zajmować się sam. Zadanie to powinno być wykonane przez profesjonalistów, czyli księgowych.

Plan kont składa się z 9 zespołów (od 0 do 8), dotyczących danej kategorii, na przykład środków trwałych, rozrachunków czy kosztów. Każdy z tych zespołów tworzą odrębne konta syntetyczne i analityczne, które mają przypisany numer oraz nazwę.

Utworzenie i zatwierdzenie planu kont jest podstawą rozpoczęcia prowadzenia pełnej księgowość. Firmy, które zlecają księgowość biurom rachunkowym nie muszą się tym przejmować - zajmie się tym biuro. Jeżeli jednak zajmuje się tym sam właściciel lub zatrudniona księgowa, należy zwrócić uwagę na tę kwestię.